woensdag 13 juni 2012

Theekop kaarsjes



Theekop kaarsjes.

Vrijdag 15 juni houdt de school van mijn kinderen een actie dag voor Albanië. Newday impact is een organisatie die zich inzet voor de arme bevolking van het armste land in Europa. (https://www.newdayimpact.nl/) Vrijdag wordt er een kleedjes markt georganiseerd. Kinderen gaan hun oude speelgoed verkopen maar er zijn er ook die muziek maken, nagels lakken of een kijkdoos hebben. Ook is er een Mina Bakgraag kraam. En een Crea Bea kraam. Er zijn veel creatieve ouders dus die kraam wordt vast heel leuk!
Zelf heb ik bij de kringloop wat kopjes en schotels gehaald en daarin kaarsen gemaakt. Ze zijn erg leuk geworden!

Ik heb zo'n oude melkpan waar ik (resten) kaarsen in bewaar en die zet ik dan achterop mijn cooker. Daarin smelt dan langzaam het kaarsvet. Officieel hoor je au bain Marie kaarsen te smelten dus een pan boven een pan met kokend water hangen. Maar daar heb ik natuurlijk het geduld niet voor. Toen ik nog geen cooker had zette ik de pan zo op het gas op de allerlaagste stand. En de ramen open.. Dat wel! De dampen van kaarsvet zijn niet echt gezond!! Maar je hangt ook weer geen uren boven die pan dus...

Kaarslonten koop je bij een creatieve winkel of je hergebruikt die uit de kaarsen die je omsmelt. Bedenk wel dat je lont wel in verhouding moet zijn met de hoeveelheid kaarsvet eromheen. Een dunne lont in een kopje vol kaarsvet zal niet goed opbranden .
Afijn, je prikt een dun satestokje door de lont zo dat de onderkant van de lont net de bodem raakt van je kopje en de satestokje kan liggen op de randen van je kopje. Je kan de lont ook om het stokje wikkelen en vastplakken met plakband.
Als het kaarsvet gesmolten is giet je het in het kopje. Zorg dat het lontje recht hangt en laat af koelen. Ik liet het buiten af koelen en het viel me op dat als het snel afkoelt je minder snel een kuil over houdt die je later bij moet vullen! Lontje op maat knippen en klaar.

Voor de verkoop heb ik er een leuke gift tag aan gedaan van free pretty things for you.
Een erg leuke site met mooie gratis printables. http://www.freeprettythingsforyou.com/

Komen jullie kopen komende vrijdag? De volledige opbrengst gaat naar het goede doel!

Hartelijke groet, karin

1 opmerking:

  1. Je woont voor mij een beetje veel te ver. Zou ik met 100 km er geraken?
    Maar je kaarsjes zijn zeer geslaagd. Ik hoop dat je alles kan verkopen voor het goede doel. Veel succes voor vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen